Komenský Jan Amos
Komenský Jan Amos, 28. 3. 1592 až 15. 11. 1670, č. pedagog, humanistický filozof, spisovatel a teolog, polyhistor a reformátor; jedna z největších postav č. kult. dějin. Po studiu na něm. evang. školách v Herbornu a Heidelbergu byl učitelem v Přerově a duchovním správcem ve Fulneku. Po bitvě na Bílé hoře se musel skrývat, 1628 odešel natrvalo do exilu. Postupně se stal jako evropsky uznávaný učenec a poslední biskup jednoty bratrské jedním z polit. mluvčích č. protikat. emigrace. Od 1628 žil Komenský v Lešně (středisku jednoty bratrské), kromě několika období vyplněných činností v Anglii (1641-42), ve Švédsku (1642-48) a v Blatném Potoce v Uhrách (1650-54). Po požáru Lešna se uchýlil do Nizozemí. Je pohřben v Naardenu. - Komenským vrcholí tradice husitství, jednoty bratrské a č. reformačního human. úsilí o lid. sociálně účinné vzdělání a celoživotní výchovu všech lidí. I když na ideový vývoj K. působili takoví myslitelé jako hl. Mikuláš Kusánský, Erasmus Rotterdamský, R. Descartes (s nímž se setkal 1642 na své cestě do Švédska), T. Campanella a J. Böhme, vyrůstalo K. dílo především z dem. a human. tradic husitství a jednoty bratrské. Komenského filoz. myšlení nelze oddělovat od jeho pedag. teorie a praxe, v níž shrnul a vyjádřil dem. a human. myšlenky své doby. Pedag. dílo Komenského lze rozdělit na spisy řešící všeob. i některé speciální pedag. a didaktické otázky (č. Didaktika s dodatkem O obnovení škol v Čechách, Didactica magna, Didaktika velká, Informatorium školy mateřské, Schola ludus - Škola hrou) a na knihy týkající se jazykové metodiky (Janua linguarum reserata. Brána jazyků otevřená, s českým dodatkem Dveře jazyků otevřené, Orbis pictus, Methodus linguarum novissima, Nejnovější metoda jazyků). Centrem těchto děl jsou otázky didaktické. - Zákl. didaktickým požadavkem K. je přirozenost výchovných metod, opřená o (nedůsledný) mater. senzualismus. Z tohoto požadavku vyplývají didaktické zásady, rozpracované v Didaktice a aplikované na jaz. učení. Vzdělání K. dělí na 4 etapy po 6 letech (klín mateřský - elementární škola v mateřském jaz.; lat. škola neboli gymnázium; akademie; cestování). Pedag. dílo K. působilo v jeho době především novou metodou jaz. vyučování a zásadami didaktickými. Celková výchovná koncepce, myšlenka jednotné školy a zákl. didaktické zásady, opřené o zkušenost a logicky skloubené, zůstávají stále živé. - Místo v dějinách filoz. patří K. zvláště pro jeho celoživotní snahu sjednotit veškeré lidské vědění na jediném základě, vytvořit všemoudrost (pansofii); v učení o metodě poznání a vědění vyvažoval K. jednostrannost Baconovy induktivní metody vlastní, tzv. synkretickou metodou, umožňující mj. neustále srovnávat věci a ideje a části s celkem. Realizací sociálně filoz. plánů K. mělo být lidstvo sjednoceno na zákl. vědy všem přístupné a společné a na základě víry. Nejvýzn. jeho pansofické dílo, v němž usiloval vytvořit velkou soustavu nápravy člověka a všeho lidstva, je sedmidílná Obecná porada o nápravě věcí lidských; K. v ní podává výklad o tom, co jsou lidské věci a jak jsou narušeny, shrnuje své pansofické myšlenky, usiluje o zdokonalení jazyka, aby jím mohla být pansofie tlumočena. Všechny tyto snahy mají za cíl všeob. nápravu, tj. nápravu v oblasti náb., vzdělání i v oblasti sociálněpolit. K. svět. názor je dvoustranný: jeho náb.-ideal. složky vyplývají z jeho vztahu ke kř., k autoritě bible, z jeho postavení v jednotě bratrské, z tragických nár. i osobních osudů; jeho senzualismus, racionalistické, panteistické a mater. rysy vyplývají z proticírk. ducha renes. a reformační filoz. a projevují se v řešení mnoha konkrétních otázek lidského poznání, v pedag. i spol. názorech. Jako humanista byl prodchnut úctou k člověku, "nejvyššímu tvoru na světě", věřil v jeho dobrou a neomezeně vychovatelnou povahu, v lidský rozum a jeho nástroj, filozofii, "královnu věd"; přes těžká zklamání z nezdarů protihabsburského odboje si uchoval neotřesitelnou víru ve světlou budoucnost národa. Nejvýzn. z jeho česky psaných spisů je Labyrint světa a ráj srdce , klas. dílo č. liter., spol. alegorie a satirická kritika spol., a Kšaft umírající matky Jednoty bratrské, odkaz č. národu po vestfálském míru. - K. položil základy novověké pedag.; je klas. postavou č. filoz. myšlení. Výročí K. narození je v ČR i SR slaveno jako Den učitelů.