vzdělávací obsahy
vzdělávací obsahy, složka vyučovacího (výchovně vzdělávacího) procesu, daná spol. determinovaným cílem vzdělání a výchovy, v hl. rysech stanovená učebními osnovami a plány a pro jednotlivé vyučovací předměty rozpracovaná v učebnicích. V. o. představují ucelený soubor poznatků z jednotlivých oborů vědy (v užším slova smyslu učivo) a s nimi spojených dovedností a návyků. Od konce 18.st. se v pojetí v. o. prosazují dvě hl. linie: teorie formálního vzdělání (jednostranné zdůrazňování log. procesů, rozvoje a cvičení duševních schopností bez zřetele k látce) a teorie materiálního vzdělání (pouhý důraz na množství praktických dovedností). Social. pedagogika zdůrazňuje propojení těchto vyhraněných tendencí; hl. rysem v. o. je vědeckost a všestrannost; proto jsou za v. o. v širším slova smyslu považovány všechny vzájemně spjaté složky kom. výchovy.