prostředky masové informace
prostředky masové informace, mass media - informační (sdělovací) prostředky tvořené tiskem, rozhlasem, televizí, tiskovými a informačními agenturami, filmem. Působí šířením informací a kult. na nejširší masy obyv. Lze je třídit a) podle působení na smysly na optické (vizuální), tj. tisk, akustické (auditivní), tj. rozhlas, a optickoakustické (audiovizuální), tj. film a televize; b) podle možnosti časové volby příjemce: volí příjemce (tisk), příjemce je vázán na program (rozhlas, televize, film); c) podle prostředí příjmu: příjem individuální (tisk, rozhlas, televize), sálové uspořádání (film). - V soudobých spol. mají p. m. i. a p. velký vliv na informovanost, chování a myšlení lidí. Mass media mohou být soukromě, státně i veřejně vlastněná. Krom informačních cílů mohou tedy sloužit i ke komerčním účelům a v případě státního vlastnictví i k politické propagandě. V.t. komunikační média a masmédia.