pístový spalovací motor
pístový spalovací motor, tepelný motor, u kterého se tepelná energie uvolňuje spalováním paliva v prac. prostoru (válci). Zde se rovněž mění, tlakem expandujících spalin na pohybující se píst, v mech. práci. Síla na píst se přenáší pístním čepem a ojnicí na klikový mechanismus a mění se na krouticí moment na hřídeli. Pracovní oběh u p. s. m. probíhá v těchto fázích: a) sání (plnění válce), b) komprese (stlačování náplně válce), c) spalování a expanze (vl. prac. fáze), d) výfuk (výtok spalin z válce). U zážehových motorů se při sání plní válec směsí páry lehko odpařitelného paliva se vzduchem: spalování začne zapálením stlačené směsi el. jiskrou (zapalovací svíčkou). U vznětových motorů se při sání plní válce vzduchem; vysokou kompresí se vzduch zahřeje nad zápalnou teplotu paliva, které se do válce vstřikuje; spalování začne vznícením vstříknutého paliva. U čtyřdobého p. s. m. probíhají fáze a) až d) ve čtyřech zdvizích (během dvou otáček); začátek a dobu spojení válce se sacím a výfukovým potrubím ovládá rozvod pomocí ventilů. U dvoudobého p. s. m. probíhají fáze a) až d) ve dvou zdvizích (během jedné otáčky); výfuk začíná odkrytím výfukových kanálů ve stěně válce pístem ke konci expanzního zdvihu a končí na začátku kompresního zdvihu. Obdobně probíhá i plnění válce (zde tlakové). Významné p. s. m.: několikaválcové (rovnoměrnější chod, menší setrvačník) řadové, vidlicové s protilehlými válci, hvězdicové. P. s. m. se používají pro pohon vozidel, letadel, lodí, prac. strojů, jako záložní jednotky v elektrárnách a pro pohon el. generátorů pojízdných soustrojí.