americká kinematografie
americká kinematografie, první veřejné film. představení na amer. kontinentě bylo 1896 v New Yorku. Promítací aparaturu Kinetoscop sestrojil T. A. Edison. Vznikly film. ateliéry v Chicagu, na Floridě, ve Filadelfii a v Kalifornii, 1907 v neznámém předměstí Los Angeles zvaném Hollywood. Nastupují vynikající režiséři : J. Griffith, průkopník amer. film. režie, C. B. De Mille aj., herci : M. Pickfordová, Tom Mix, L. Gishová aj. Režisér M. Sennett se stal zakl. amer. film. grotesky a seskupil kolem sebe řadu komiků, mj. Ch. Chaplina. Po 1916 v Hollywoodu vznikají nové film. společnosti : Famous Players-Lasky (později Paramount), Fox, Universal, Warner Brothers, Metro (později Metro-Goldwyn-Mayer), United Artists a First National. Po první svět. válce došlo k jejich propojení s kapitálem Wall Streetu. A. k. se proměnila ve velkoprůmysl, ale projevovalo se i umění význ. tvůrců a interpretů (E. von Stroheim, K. Vidor, J. Ford). Ve 20. letech nejvýraznějšími žánry byla groteska a western, nastalo nejplodnější tvůrčí období Chaplinovo (Kid, Zlaté opojeni ), Keatonovo, Lloydovo, Laurela a Hardyho aj. Na rozhraní 20. a 30. let se mění charakter a. k., vrcholí kult film. hvězd (P. Negri, G. Garbo, M. Dietrichová). Ve 30. letech byly točeny real. filmy s gangsterskou tematikou (Malý Caesar, Zjizvená tvár ), sociálně krit. filmy (F. Lang: Byl jsem lynčován ), životopisné filmy (W. Dieterle: Pasteur, Zola ), komedie (E. Lubitsch), hud. taneční filmy aj. 40. léta byla ve znamení několika režisérů : O. Welles, W. Wyler a jiní, 1947 v New Yorku zal. E. Kazan a L. Strasberg hereckou školu Actor's Studio, kterou prošli význ. pováleční herci (M. Brando, J. Dean, P. Newman). I v režii nastoupila generace padesátých let: M. Ray, R. Brooks, J. Losey, S. Kubrick, S. Lumet, S. Kramer aj. V 50. a 60. letech ztrácí a. k. své monopolní postavení. Sílí potřeba um. konfrontace s Evropou, což vede ke zkvalitnění určité části produkce. Konec 60. let a 70. léta v hollywoodské kinematografii charakterizuje rozvoj aktivity nezávislých produkcí, který se pozitivně odrazil v nástupu nové generace tvůrců. Její hl. představitelé F. Coppola, R. Altman, P. Bogdanovich, W. Friedkin a další se vyznačují vesměs krit. postojem k amer. spol.; přispěli do značné míry k zvýšení um. i myšlenkových kvalit špičkové amer. produkce a k rozšíření jejích tematických okruhů.