zboží

zboží, produkt lidské práce, který svými vlastnostmi uspokojuje lidské potřeby a přechází ke svému spotřebiteli prostřednictvím směny (cestou koupě a prodeje). Produkty lidské práce se stávají zbožím v důsledku vzniku spol. dělby práce a existence určitých forem vlastnictví výr. prostředků. Sociálně ekon. podstata z. se mění v závislosti na typu výr. vztahů (v.t. zbožní výroba). Z. má dvě podstatné vlastnosti (dvojaký charakter): užitnou hodnotu (schopnost uspokojovat určité potřeby lidí) a hodnotu. Konkrétní práce je zdrojem užitné hodnoty z., abstraktní práce vytváří hodnotu z. Jako užitná hodnota je z. kvalitativně velmi různorodé (kvalitativně nesrovnatelné). Každá užitná hodnota však není z. Např. užitné předměty, které nejsou výsledkem lidské práce (pramenitá voda, lesní plody), nejsou zbožím. Zbožím není ani užitná hodnota, kterou vyrobil člověk a jež slouží k jeho vl. spotřebě, stejně jako ta, která je určena jinému spotřebiteli, k němuž však nepřechází prostřednictvím směny. Poměr, v němž se směňuje různé z., je směnná hodnota. Společnou vlastností všeho z. je, že je vytvořila lidská (abstraktní) práce. Množství této práce se měří délkou spol. nutné prac. doby (za spol. normálních výr. podmínek a při spol. průměrném stupni zručnosti a intenzity práce).