zákony o loďstvu 1898 a 1900

zákony o loďstvu 1898 a 1900, ve vilémovském Německu zákony, které stanovily zvýšení počtu lodí válečného námořnictva a termíny jejich stálé obnovy. Iniciátorem programu výstavby loďstva byl admirál A. Tirpitz, podporovaný monopolisty F. A. Kruppem, C. F. Stummem a E. Kirdorfem. Přijetí zákonů bylo součástí válečných příprav něm. imper. a přispělo k zostření brit.-něm. antagonismu. První zákon o loďstvu byl přijat říšským sněmem 28. 3. 1898. Do 1904 mělo být vybudováno loďstvo v síle 12 velkých a 30 malých křižníků, 8 pancéřových lodí a 19 řadových válečných lodí. Kancléř B. H. M. Bülow zdůvodňoval zákon demagogicky ,,právem Německa na místo na slunci". Druhý zákon, přijatý 12. 6. 1900, zdvojnásoboval něm. válečné loďstvo. Velká Británie odpověděla na nám. zbrojení Německa výstavbou nových velkých bitevních lodí, tzv. dreadnoughtů. Zákony o loďstvu byly dále upřesňovány novelami z let 1906, 1908 a 1912 přes stálý odpor něm. soc. demokracie.