surrealismus

surrealismus [sirealiz-, fr. nadrealismus, odtud surreální a surrealistický] um. směr, který vznikl ve 20. letech 20. st. usilijící o zachycení podvědomých myšlenek, duševních pochodů, snových a fantastických představ. Ve výtvarném umění, literatuře. První surreal. text vydal 1921 A. Breton spolu s P. Soupaultem (Magnetická pole). Mezi surrealisty - stoupence surrealismu patřili i malíři Dalí y Domenech, M. Ernst, Y. Tanguy, J. Miró, H. Arp, A. Masson aj. V 1925 proběhla v Paříži první výstava s. a v 1926 otevřena Galerie Surrealiste. Z Francie se myšlenky s. přenesly i do dalších zemí (Belgie, Španělsko, Jugoslávie, Československo), 1940 se středisko mez. s. přesunulo do USA (1942 v New Yorku mez. výstava s.). S. je čas od času oživován v nových um. vlnách dodnes (hnutí neosurreal. v malbě 1. pol. 80.let 20. st.). - Název se objevil poprvé u G. Apollinaira, zakl. a teoretikem byl A. Breton (první manifest s. 1924). S. odmítl rozumovou kontrolu tvůrčího procesu a vyznával tzv. psychický automatismus (dovolávaje se přitom psychoanalýzy), zachycující pohyb myšlenky, osvobozené od est. a etických záměrů. Zákl. prostředky se staly: automatický text, koláž a surreal. objekt, uplatněný zvl. ve výtv. um. Program s. usiloval spojit uvolňování emocionality s požadavkem rev. přeměny světa v utopickém duchu. Na zač. 30. let 20. st. se vyhranily v s. dvě tendence: veristická (opírající se o konkrétní představu snového nebo fantazijního charakteru) a absolutní (nadále uplatňující principy psychického automatismu). K s. se jistou dobu hlásil i zakl. dadaismu T. Tzara, dále P. Eluard, L. Aragon, E. Trioletová, R. Desnos. - Prvky s. v divadle se projevily zejm. ve Francii (G. Apollinaire, G. Ribemont-Dessaignes, Němý kanár, Peruánský kat; G. Neveux, Julie aneb Snár). - Ve filmu bylo používáno především symboliky věcí a scén před kamerou k vyjádření světa snů a podvědomých duševních procesů (L. Bunuel a S. Dalí y Domenech: Andaluský pes, Zlatý věk. G. Dulacová: Mušle a kněz, M. Ray: Tajemství zámku Kostka. J. Cocteau; Krev básníka). Po přesunu centra s. do USA vznikl kolektivní surreal. film Sny na prodej (1944-47, H. Richter, M. Ernst, F. Léger, M. Ray, M. Duchamp, A. Calder). - V hud. tvorbě se s. projevoval méně, např. u E. Satieho, mladého P. Hindemitha, ze současníků u S. Bussotiho (*1931). V Čechách surreal. skupina zal. 1934; navazovala na poetismus, jejím teoretikem byl K. Teige; 1938 ji V. Nezval rozpustil. - Výtvarný s. reprezentoval J. Štyrský, Toyen, F. Muzika, dočasně V. Makovský. Na Slovensku se s. vyvíjel samostatně 1938-42 pod názvem nadrealismus. V divadle se žádná z význ. osobností zcela neztotožnila se surreal. Ve 30. letech vzniklo několik surreal. dramat V. Nezvala (Zlověstný pták, Věštírna delfská), jejichž inscenátorem byl hl. J. Honzl, který surreal. prvky uplatnil i v Národní divadle (B. Martinů. opera Julietta). S. pronikal i do jiných pražských a brněnských výprav div. her (A. Wachsmann, F. Muzika, E. Milén). V.t. nadrealismus; Skupina surrealistů v ČSR.