skalní malby
skalní malby, um. tvorba zahrnující rytiny, kresby a malbu přír. pigmenty v jeskyních a na skalních stěnách; rozšířeny od ml. paleolitu jako um. loveckých a později i pasteveckých etnik; přežívají ojediněle téměř do současnosti (sz. Austrálie, již. Afrika). Námětově převažují zobrazení kultovních a lovných zvířat, u pasteveckých skupin i domestikovaných (sev. Afrika). Smyslem obrazů bylo postihnout a obsáhnout síly a schopnosti zvířete a jsou koncipovány jako magický prostředek zajišťující plodnost a rozmnožování a tím i existenci kolektivu lidí. Vycházejí ze šamanistické kosmologie, interpretují se jako lovecká imitativní magie, iniciační obřady, kult předků a znázornění mýtů; nejpozději od neolitu odrážejí rozvoj kultu a náb. představ (kult Velké matky), reprezentovaných např. rituálními obřady se zvířaty chovanými v zajetí (býk, jelen, zubr, medvěd, kanec), a souvisejí pravděpodobně s přechodem od kultu zvířecích předků k reálným, podobně jako na souč. se rozvíjejících nástěnných malbách anatolských zeměd. skupin (Çatal Hüyük v Anatólii, se zdůrazněním vegetativního cyklu). Na franko-kantaberský styl ml. paleolitu navazují v mezolitu a zvl. v neolitu s. m. již. Skandinávie, sv. Evropy a alpské oblasti a šíří se i do sev. části Eurasie; mají těžiště v rytinách a silně geometrizovaném dekoru. Ve vých. Španělsku se snad již v mezolitu, ale hl. v neolitu rozvíjí tzv. druhý lovecký styl jednobarevných i polychromních maleb, zachycující zvířata a lidské postavy v loveckých, bojových a kultovních výjevech (tancící postavy) s pokročilou stylizací, formálně i obsahově blízký um. zeměd. skupin Anatólie. Podobně i s. m. severoafr. oblasti (Tassili, Tibesti) zahrnují během dlouhodobého vývoje kromě vymřelých lovných zvířat (naturalistický styl) domestikovaný skot pozdějších pasteveckých skupin (na malbách rozlišeno několik antropologických typů) a rituální tance leopardích mužů (bovidiánské období), příbuzné malbám v Çatal Hüyüku v Anatólii. V závěrečném období severoafr. s. m., stylisticky ovlivněném eg. um., se objevují koně, vozy a domestikovaný velbloud; pozdní fází s. m. je oblas,t vých. a již. Afriky, Austrálie a Ameriky, kde převažují obrazy a rytiny abstraktního a výrazně geometrizovaného charakteru se složitou kosmologickou symbolikou, vztahující se hl. k iniciacím tajných mužských spol. a k zajištění deště (had): obvykle nedostatečně datovány.