motivace učební činnosti

motivace učební činnosti, proces kladného usměrňování učební činnosti žáků působením faktorů, jež mobilizují energetické zdroje organismu a zaměřují úsilí jedince k dosahování kvalitnějších učebních výsledků; vedle kognitivních (poznávacích) aktivit rozvíjející i rozvíjená složka psychol. determinovaného procesu učení realizovaného formou vyučování. Jako motivační faktory mohou působit nejrůznější vlivy a okolnosti (obsah učiva, zajímavost látky, význam řešeného problému, osobní hodnocení, aspirační úroveň, strach, osobnost učitele). V souladu s moderními pedag. a psychol. poznatky se vytvářejí takové pedag. situace, které se v pozitivní motivaci (naděje na uznání ze strany učitele a kolektivu) opírají o možnosti tvořivé činnosti žáka a minimalizují negativní motivaci (obava před trestem). Trend kultivace pozitivní m. u. č. je podložen četnými psychol. a pedag.psychol. výzkumy.