keltské výtvarné umění
keltské výtvarné umění, výtv. projev keltských kmenů; konstituoval se v rámci laténského stylu v 2.pol. 1.tis. př.n.l. jako um. abstraktně ornamentálního charakteru s geometrizujícími tendencemi, rozvíjející prvky evr. geom. stylů (halštatský sloh) a vých. vlivy zvěrného stylu. Od 5.st. se vyvíjel pod silným vlivem mediteránních kult. proudů (importy nádob, ozdob, šperků), redukcí a rozkladem rostlinných a figurálních prvků řec. a etruského um. V raném období 5.-4.st. byl plošně dekorativní; převažovaly motivy zvířecích a obličejových masek, palmet, úponků a lotosových květů, komponovaných v lyrovitých a esovitých útvarech se spirálami, volutami a šnekovitými formami s tendencí k symetrii. Těžištěm bylo um. řemeslo a užité um., provozované v omezeném rozsahu v keltských centrech pro potřebu vedoucí vrstvy, především bronzolitectví (rhyton, picí rohy, drobná kultovní plastika), šperkařství a zlatnictví s motivy rybích měchýřků (korál, barevný email, skleněné a sapropelitové předměty, niello). Monumentální um. se objevuje výjimečně, spíše v oblastech přímého vlivu ant. um. Plastika se omezuje na kultovní sochy sloupové nebo blokové formy z bronzu, opuky nebo dřeva (opuková hlava héroa z Mšeckých Žehrovic) a na drobné formy (gravírovaný reliéf, mince). Od konce 4.st. pokračovala geometrizující a abstraktně ornamentální stylizace a odklon od symetrické formy, rozšiřovala se vířivá schémata (triskeles, triquetrum) a rozvíjela se toreutika s vybíjenými a tlačenými vzory (kultovní kotlík z Gundestrupu, stříbrem plátovaný železný torques s býčími hlavami z Trichtingenu). Od konce 3.st. převládal plastický styl, kombinující reliéfs rytinou a v masovější produkci uplatňující granulaci a filigrán (opasky, spony), plastické závitnice na zrcadlech, nákrčnících a náramcích s pečetítkovými konci; časté jsou odlévané náramky a nánožní kruhy sestavenézpolokoulí sbradavkovitýmivýčnělky, s litou a rytou spirálovitou i rostlinnou výzdobou a imitací filigránu. Od 2.st.se rozvíjel stylkrásných mečů,zdobící zvl. kovové části pochev a opasků rytými a tepanými diagonálními motivy; za pozdní fázi k. v. u.lze považovat stylizovanéum.inzulární.