kantovství
kantovství, ideal. filoz. směry vycházející z tzv. krit. neboli transcendentálního ideal. I. Kanta. Kantova filoz. působila především tím, že nabízela východisko (ovšem zdánlivé) ze sporů mezi racionalismem a empirismem, mezi vědou a náb., mezi mater. a ideal. Uznáváním existence vnějších předmětů mimo vědomí a zároveň popíráním jejich poznatelnosti soustřeďovalo k. pozornost na teorii poznání, zejm. na meze poznání, na kritiku metafyz. a dále (v důsledku ideal. koncepce subjektu) na etiku, praktickou filoz. Rozlišuje se kantovství z konce 18. a l.pol. 19.st. a novokantovství 2.pol. 19.st. a 20.st. Mezi jeho stoupenci byla řada osvícensky orientovaných myslitelů a vědců, kteří vycházeli zejm. z Kantova odmítnutí metafyz. jako racionální vědy, z jeho kritiky důkazů existence boží, z jeho důrazu na empirický původ poznání. Jiní se však odvolávali na Kantův ideal., agnostickou kritiku poznání, postuláty boha, nesmrtelnosti duše a svobody vůle. Po 1850 zesílil vliv novokantovství ve Francii, od 1860 se novokantovství rozvíjelo hl. v Německu. - V č. zemích a na Slovensku se vlivy kantovské filozofie projevovaly nejprve v myšlení nár. obrození. Na J. Dobrovského působil pravděpodobně i Kant předkritický, později jeho protispekulativní kriticismus a etika nezávislá na teol. a metafyz. Naproti tomu Bolzanova opozice proti něm. klas. filoz. včetně Kanta, jemuž vytýkal subjektivismus, zčásti bránila pronikání pokrokových idejí tohoto směru do našich zemí a náleží ke slabým stránkám Bolzanova filoz. působení. Palackého ideal. dialektika dějin tím, že se pohybuje na předhegelovské základně, má svým dualistickým polarismem blízko ke Kantovým antinomiím. Různé formy recepce jednotlivých součástí Kantovy filozofie lze nalézt dále zejm. u G. A. Lindnera, J. Durdíka, V. Zahradníka, G. Záby, později též u F. Mareše a V. Hoppeho. Silně působila též Kantova idea autonomie morálky. - Na Slovensku ovlivnil Kant též část osvícenců, kteří podle Kanta rozpracovávali gnozeologické, etické, metafyz. a náb. názory, vyzdvihovali úlohu krit. rozumu i empirie a zavrhovali spekulaci a tradiční dogmatické náb.-teol. představy. Jako v č. zemích byl i na Slovensku Kantův vliv někdy zprostředkován přes J. G. Herdera a J. F. Frieseho jak u č. druhé a sl. první obrozenské generace (F. Palacký, J. Kollár, K. Kuznány, Ľ. Štúr), tak později, a to zvl. v oblasti filoz. dějin a praktické filoz. Kantův vliv přispěl svým kriticismem k prohloubení a větší náročnosti filoz. myšlení. V.t. novokantovství.