cementobetonový kryt
cementobetonový kryt, polotěžký nebo těžký kryt vozovky (tlustý 15 cm u silnice, 24 cm u dálnice, 34 cm u letiště) z cementového prostého, vyztuženého nebo předpjatého betonu nebo prefabrikovaných desek. Obrusná vrstva c. k. je položena na podkladě ze dvou vrstev, z nichž horní je z cementové stabilizované zeminy a spodní z mech. stabilizované zeminy (štěrkopísku). Mezi podklad a c. k. se klade mezivrstva živice (tlustá 4 cm). C. k. je velmi spolehlivý v provozu, ale náročný na kvalitu betonu a pečlivost návrhu i provedení, jinak dochází k tvorbě trhlin a k jeho poškození. Beton se dováží z centrální betonárny, rozprostírá se lopatkovým rozhrnovačem a zhutňuje finišerem vibrací. C. k. se dělí dilatačními spárami, aby se čelilo napětí při jeho smršťování. Dokončený c. k. se musí ihned chránit před účinky povětrnosti. Po ukončení tvrdnutí se zalévají spáry. Není vhodný ve městech, kde se musí počítat s častým bouráním vozovky (např. při stavbě a opravě inženýrských sítí).