americký balet
americký balet, do 30.let 20.st. zůstal převážně pod vlivem imigrovaných evr. umělců a hostujících evr. baletních skupin. V první čtvrtině 20.st. silný vliv zvl. rus. baletu (Ďagilevův soubor, A. P. Pavlovová). Souč. se od zač. st. utvářel nový taneční směr (který probojovávala zejm. l. Duncanová). usilující o odkrytí nových výrazových možností pohybu nezávislých na klas. tech. baletu. Z podobných podnětů vycházela od 1915 i baletní škola R. Saint-Denisové a T. Shawna. Záci této školy (M. Grahamová, D. Humphreyová, Ch. Weidman) se později stali nejvýzn. představiteli moderního amer. tance. - Nár. baletní um. se formovalo ve 30.letech 20.st.; význ. podíl na jeho rozvoji měli evr. tanečníci a choreografové působící v USA (A. R. Bolm, M. M. Mordkin, M. M. Fokin, A. Tudor). 1934 otevřel G. Balanchine v New Yorku baletní školu The School of American Ballet a na jejím základě 1935 založil soubor American Ballet (v dalších letech existoval pod různými názvy: od 1941 po spojení s Ballet Caravan jako American Ballet Caravan, 1946 obnoven jako Ballet Society, od 1948 New York City Ballet). 1938 byl napsán první amer. balet (Billy the Kid; hud. A. Copland, libreto L. Kristein). Vznikly další taneční kolektivy: Ballets russes de Monte Carlo (do 1963) a 1939 z iniciativy L. Chaseové Ballet Theatre (od 1957 pod názvem American Ballet Theatre), jenž patří vedle New York City Ballet k předním souč. souborům. Prudký rozvoj tanečního um. nastal v USA po 2.svět. válce. Výrazná je zvl. tendence k syntéze všech dosavadních tanečních projevů; vedle G. Balanchina je význ. představitelem tohoto směru J. Robbins. K experimentujícím souborům, jež se inspirují též moderními výtv. směry, džezovou i rockovou hudbou, černošským folklórem, pokusy o kinetické div. zvuku, pohybu a světla, patří např. soubory R. Joffreyho (*1930), A. Nikolaise (*1912), A. Aileyho (*1931), M. Cunninghama, P. Taylora (*1930). Jejich úsilím najít nové formy pohybového výrazu se taneční um. v USA řadí k progresívním scénickým druhům s velkým spol. ohlasem.