Spejbl a Hurvínek

Spejbl a Hurvínek, originální loutkové typy. Spejbla 1919 vyřezal K. Nosek (1850-1933) pro Loutkové divadlo feriálních osad v Plzni. Výtv. karikatura a dadaistický kostým (frak, bílé rukavičky a dřeváky) inspirovaly J. Skupu, který v pol. 20. let autorsky i herecky dotvořil jevištní podobu S. v neopakovatelnou karikaturu měšťáctví a omezené domýšlivosti. G. Nosek (1887 až 1974), inspirován loutkou Spejbla, vyřezal 1926 pro Loutkové div. feriálních osad v Plzni loutku Hurvínka; jevištní podobu loutky dotvořil J. Skupa. Dvojice Spejbl a jeho syn Hurvínek se stala hl. prostředkem um. projevu J. Skupy i na jeho profesionální scéně (1930-44) a od 1945 i v Divadle Spejbla a Hurvínka v Praze. Po smrti J. Skupy se o další jevištní životnost S. a H. zasloužil jako autor i hlasový interpret M. Kirschner. K inspiračnímu vlivu S. a H. se hlásí i řada svět. loutkářů, např. S. V. Obrazcov.