Škoda podnik
Škoda, od 1981 koncern podniků se sídlem v Plzni. Pův. závod zal. 1859 hrabě Arnošt z Valdštejna (1824-1904); E. Škodou převzat 1868, od 1869 Škodovy závody. Od 1899 akciová spol., 1925 Škoda koupila továrnu automobilů Laurin & Klement v Mladé Boleslavi. Škoda 1945 znárodněna a spolu s ní i její automobilka v Mladé Boleslavi. Během 2. sv. války využíván zbrojním průmyslem hitlerovského Německa. Na sklonku 2. světové války zákl. podnik v Plzni z velké většiny zničen během náletů anglo-amer. letectvem, které útočilo na průmyslové cíle v Německém týlu. K jeho koncernovým podnikům patřily zejm. Škoda Plzeň, První brněnská strojírna (Brno), ČKD Blansko, Výstavba elektráren, Škoda Praha, ČKD Praha, Výzk. ústav energetických zařízení (Brno). Program byl soustředěn hl. na výr. zařízení pro energetiku (jaderné, tepelné a vodní elektrárny, teplárny, spalovny, kompresní stanice plynovodů a rozvodny el. energie), hut., metalurgii a dopravu (výr. el. lokomotiv a trolejbusů). Během 90. let 20. st. podnik přejmenován Škoda Plzeň a postupně významně restrukturalizován a zeštíhlen.