würzburská škola
würzburská škola [virc-], okruh německých psychologů (F. Brentano, O. Külpe, M. Ach, A. Messer, K. Marbe, 1869-1945, K. L. Bühler, K. Koffka, O. Selz) zabývajících se systematickým výzkumem myšlení na zákl. metod spojujících introspekci s experimentem. Koncem 19.st. se w. š. zasloužila o uznání myšlení jako samostatné psychol. kategorie. Její reprezentanti prokázali, že při řešení problémů existují obsahy mysli, které se liší od vjemů a představ a jež mohou mít i nenázornou povahu; podstatou myšlení je uvědomování vztahů, jež může být i nenázorné; usuzování není jen vědomý proces, může být i ,,nevědomým vyplýváním"; uvědomování podložené tzv. determinujícími tendencemi (determinierende Tendenzen) je samo o sobě určujícím psychickým procesem. Práce w. š., související úzce se směrem denkenpsychologie, význ. přispěly k oslabení vlivu naturalismu zejm. aplikací log. a noetických postupů v experimentální praxi. Psychol. myšlení koncipovaná würzburskou školou byla dále rozvíjena hl. gestaltismem, který postuloval tezi o uvědomování vztahů prostřednictvím vhledu do problémové situace.