vietnamská kinematografie
vietnamská kinematografie, vznikla po 1945; tematicky se opírá o události nedávné historie: vyhlášení nezávislosti (1945), válka proti fr. kolonialistům (1946-54), rozdělení země (1954), amer. eskalace (1964-75), sjednocení země (1976). Dokumentaristická aktivita rozvinuta za protifr. nár. osvob. války; 1953 vydán dekret o vytvoření film. prům. a v Hanoji postupně vybudována čtyři studia - hraného, dokumentárního, animovaného filmu a Armádní studio. Po sjednocení byla v Ho Či Minově Městě vybudována další dvě studia na bázi soukromé firmy Alfa-film a podniku bývalého ministerstva propagandy, který převzalo partyzánské studio Osvobození (obě jsou podřízena ministerstvu kultury VSR). Po prvním hraném filmu Mezi břehy této řeký (1959) až po sjednocení země vznikaly převážně filmy válečné, zajímavé detailní kresbou prostředí. Vynikající byla tvorba dokumentární, zejména reportážní. Filmy s válečnou problematikou zaznamenaly na přelomu 70. a 80. let um. vze stup; objevily se komplexnější pohledy na problematiku, lit. předlohy nabídly postavy s propracovanou psychologií. V 80. letech je patrný obrat k souč. problematice, k pracovním a etickým problémům pracujících venkova a města, inteligence. Mnohonárodní složení populace a míra vzdělanosti vede k didaktičnosti filmů. V tvorbě adresované jihu země, kde je stále aktuálním problémem vytvoření nové spol., se využívají žánrová schémata westernu, kriminálních filmů a melodramatu, časté bývá téma polit. rozpolcenosti rodin, kontrastní konfrontace lidí starého režimu a lidí odboje, moralistní charakter mají příběhy ze sféry podsvětí - dědictví amer. okupace. Od 1980 vzniká kolem 20 hraných filmů ročně, většinou regionálního významu. Od 1960 se v Hanoji rozvíjí i animovaná tvorba.