lipská škola
lipská škola, okruh něm. psychologů (F. Krueger, H. Volkelt, F. Sander) zabývajících se v l.pol. 20.st. problémy tvarové (celostní) psychol. Pojmu tvar nadřadila pojem učleněného a neučleněného celku, který je podle představitelů l. š. trvalou a vysuzovanou dispoziční souvislostí, která není danou, ale zkušeností nabytou (myšlenou) relací mezi obj. daností a psychickými kvalitami (procesy) individua. Prožitek celostní kvality (Ch. Ehrenfels) je závislý na psychických dispozicích jedince. Nediferencované celky jsou původnější než diferencované. City jsou komplexní kvality, jež získávají svou specifiku dynamikou prožitků v rámci celostního vnímání a jako takové jsou bezprostředním projevem duševní ,,celosti", představované např. splýváním vjemů s náladami. L. š. vydávala Neue psychologische Studien (Nové psychologické studie) a Arbeiten zur Entwicklungspsychologie (Práce z vývojové psychologie). V.t. berlínská škola; štýrskohradecká škola.