dětský výtvarný projev
dětský výtvarný projev, kromě pohybových, mluvních a hud. (zvukových) projevů přirozené vyjádření vztahu dítěte k vnímané skutečnosti (světu), realizované výtv. prostředky (kresba, malba, plastika) v tvořivém procesu. V předškolním věku součást hry, pro niž je typické autistické zobrazování prožívaného, ustupující ve školním věku realitě viděného. V předpubertálním období (8-11 let) je spontaneita d. v. p. potlačována v závislosti na rozvoji racionálního myšlení a změnách v hodnotovém systému dítěte. Na subj. vývoji d. v. p. lze sledovat jednotlivé fáze vývoje psychických funkcí (ontogeneze lidské psychiky). V dětské psychopatologii a psychiatrii je d. v. p. důležitou diagnostickou pomůckou (dětské encefalopatie, oligofrenie, poruchy senzomotorické koordinace). Poněvadž d. v. p. nevzniká v závislosti na psychických bariérách daných spol. normami, je etiologicky a formálně blízký výtv. projevům některých psychiatrických pacientů (schizofrenie) či intoxikovaných osob (halucinogeny).