tržní mechanismus

tržní mechanismus, ekon. mechanismus, jehož prostřednictvím se na trhu prosazuje zákon hodnoty; prvky t. m. jsou nabídka, poptávka a cena. Zda výrobce vynaložil na výr. zboží spol. nutné množství abstraktní práce a zda smění svoje zboží za cenu, která se rovná hodnotě jeho zboží (zda se uskuteční ekvivalentní směna), to se výrobce dozví až na trhu. Velikost ceny zboží se rovná velikosti jeho hodnoty jen v případě, když prodavači zboží najdou odpovídající množství kupujících, když se poptávka rovná nabídce. Pokud je některých druhů zboží vyrobeno mnoho, jejich nabídka převyšuje poptávku a jejich ceny nutně klesají. Naopak, je-li nějakých druhů zboží vyrobeno méně, jejich nabídka je malá, poptávka po nich převyšuje nabídku a ceny těchto druhů zboží stoupají. Nabídkou se rozumí součin ceny a množství určitého druhu zboží vyrobeného a dodaného na trh; představuje výsledky výroby. Poptávkou se rozumí souhrn peněžních prostředků určených ke koupi tohoto druhu zboží. Poptávka vyjadřuje určitou spol. potřebu, představuje koupěschopnost kupujících určitého druhu zboží a závisí na úrovni peněžních důchodů obyv. Souhrny nabídky a poptávky v t. m. působí na sebe jako celky, jako agregátní síly. Cena je pak peněžním vyjádřením hodnoty zboží; velikost hodnoty zboží je nejdůl. faktorem při určování ceny, i když konkrétní výše ceny se vytváří na trhu podle poměru nabídky a poptávky. V důsledku t. m. ceny oscilují kolem hodnoty.