rychlodráha
rychlodráha, dop. zařízení používané v m. hromadné dop. osob ve velkých městech. R. je doplňována překryvnou sítí dop. prostředků s menší kapacitou. Trasy r. mohou být vedeny v terénu, pod zemí v tunelech nebo nad zemí. Podzemní r. (metro) se buduje ve větších hloubkách. Podpovrchová r. je vybudována jen málo pod povrchem. K pohonu se používají elektromotory napájené sběrači proudu mezi kolejemi. Provoz na tratích je plně automatizován. Minim. interval mezi vlaky je dosud 40 sekund. R. může být přepraveno až 45 000 cestujících za hodinu. Zvl. typem r. jsou sedlové jednokolejnicové rychlodráhy (Alweg) nebo visuté rychlodráhy; vozidlo je na pevné nadzemní konstrukci podepřeno nebo zavěšeno (nejst. z nich, dráha typu Langen, dána do provozu 1901 v Německu). U těchto typů se dosahuje podstatně vyšších rychlostí.