poetismus

poetismus [-tyz-, lat.], liter., div. směr v č. liter. 20.let 20.st. Vycházel z nových pocitů moderního člověka, jeho est. chápání, z opozice vůči maloměšťáckému životnímu slohu. Cílem hnutí se stalo rozvinutí svobodné tvůrčí činnosti člověka, hl. jeho senzibility a fantazie, jež pomáhají odhalovat původní, konvencemi nezastřené krásy všedního života. Vznikl v prostředí avantgardního pražského Devětsilu, jeho zakl. a teor. mluvčími byli V. Nezval a K. Teige, nejvýzn. básníky kromě V. Nezvala i K. Biebl a J. Seifert. Představitelé p. vystupovali proti didaktičnosti a tendenčnosti v liter. V popředí tvorby stála lyrika, hl. postojem byla hravost a tvárným prostředkem asociační řazení představ. Uplatnil se zejm. v poezii a na divadle, ale i v próze (V. Vančura). P. obohatil výrazové možnosti č. poezie. Poznání životních a spol. rozporů nahrazoval optimistickým životním pocitem, přimknutím k smyslové realitě. P. vznikl v Čechách a rozvíjel se výhradně v č. kultuře, i když jeho vliv zasáhl i avantgardní poezii na Slovensku (L. Novomeský, F. Král,); význ. zapůsobil na vývoj meziválečné č. poezie a zasahoval i do doby po 2.svět. válce, např. v písňové produkci z rozhraní 50. a 60.let (J. Suchý). Svým lyrismem p. působil i na dram. tvorbu; jeho stoupenci byli inspirováni moderní fr. poezií (1920 vyšly překlady K. Čapka Francouzská poesie nové doby), fr. dramatikou a sov. avantgardním div. (zejm. režiemi V. E. Mejercholda a A. J. Tairova). Od 1922 vznikaly malé experimentální scény, 1925 zal. Osvobozené div., vedené J. Frejkou a J. Honzlem. Programový manifest div. (J. Honzl, Roztočené jeviště - Úvahy o novém divadle) chápe inscenaci jako bás. pásmo komponované za tvořivé účasti herectví, výtv. um., osvětlení a hudby, inspirované filmem, lid. komediantsvím a cirkusem. V repertoáru nejčastěji uváděni fr. autoři (G. Apollinaire, Y. Goll, J. Cocteau, A. Jarry) a současné č. hry (V. Nezval, A. Hoffmeister, V. Vančura, J. Mahen); výtv. um. tematickým i formovým východiskem byl folklór velkoměsta, později hledány další formy vyjádření - v mal. od poetického primitivismu, poetizace kubismu a futurismu k artificialismu. P. ovlivňoval též arch. a sochařskou tvorbu. Hl. představitelé: F. Muzika, J. Styrský, Toyen, E. Filla, V. Obrtel, B. Stefan.