oligopol

oligopol [angl. < řec.], společenství soustřeďující výrobu, odbyt v rukou nevelkého počtu firem bez absolutního monopolu jediného podniku. O. kontroluje významnou část nabídky zatímco poptávku zastupuje velké množství subjektů. (Např. OPEC - Organization of the Petroleum Exporting Countries - spolek zemí kontrolujících těžbu a export většiny ropy spotřebovávané ostatními zeměmi. Ekon. termín označující soustředění výr. nebo odbytu v rukou nevelkého počtu podniků. O. usiluje o optimální formu organizace výr. a odbytu, využívající kladných stránek konkurence bez jejích ničivých důsledků. Pojem o. vznikl v rámci neoklas. teorie dokonalé a nedokonalé konkurence; podle ní mají oligopolisté (tím, že ovládají nabídku, resp. poptávku) určující vliv na příslušnou cenu tržní rovnováhy. Oligopolní rovnováha je pak charakterizována relat. stálostí a stálým poklesem cen (relativně k odvětvím neoligopolním).