futurismus

futurismus [-iz-, lat.], směr v liter., výtvarném um. a divadle první čtvrtiny 20.st.; byl výrazem revolty anarchisticky orientované vrstvy měšťácké inteligence. Usiloval o reformu umění a lidské aktivity vůbec, jež by byla adekvátní dynamickému charakteru moderního života. Negaci tradičních hodnot, do níž f. promítal svůj opoziční postoj, odpovídalo v oblasti umění programové narušování dosavadních est. a poznávacích kontextů, jež mělo vyvolávat v konzumentovi konfliktní situaci a tím ho vymaňovat z navyklých kult. a spol. stereotypů; poezie, jíž bylo přisuzováno dominantní postavení, byla koncipována jako popření všech elementárních zásad jaz. úzu: proti tradiční skladbě se kladlo slovo osvobozené z konvencí gramatických konstrukcí, schopné vyjádřit zvuky moderní civilizace, např. onomatopoiemi a kakofonií hukot strojů ap., nebo působit na čtenáře vizuálně různými typografickými experimenty. Počátky literárního f. jsou spjaty se jménem it. básníka F. T. Marinettiho a jeho Futuristickym manifestem (1909). Italský f. pro svůj radikalismus vyúsťující k výzvám zničit kulturu minulosti a ke glorifikaci války se po nástupu fašismu, který přivítali s Marinettim i někteří další básníci, dostává na okraj lit. dění a také evr. lit. zájmu. Ruský f., který se vyhranil do několika skupin a odvětví, představuje originální modifikaci původních podnětů. V divadle se f. projevil krátkodobou vzpourou proti akademismu a postupům tehdejšího divadla, zvl. záměrnými provokacemi měšťáckého hlediště a maximálním dynamizováním jevištních akcí. Futurismem byl ovlivněn V. Majakovskij (tragédie Vladimir Majakovskij, provedená Futuristickým div. v Petrohradě 1913; Ve výtv. um. rozšířen 1909-1916 v Itálii a 1912-16 v Rusku; italský f. s těžištěm v mal., zaměřený zejm. na oslavu tech. civilizace a její dynamičnosti, vytvořil program v podobě systému zásad (princip tzv. absolutního pohybu, jehož výrazem jsou silové linie vyjadřující pohyb předmětu do prostoru a princip simultánnosti). Hlavní představitelé: U. Boccioni, Carlo Carrà, L. Russolo, G. Balla, G. Severini. Rus. futurismus, odlišný tematicky (venkovský život a příroda), nevytvořil a nepřijal systém výtv. pravidel a je charakterizován odporem k militarismu a oslavě síly; výtvarně nebyl tak vyhraněn jako it. f. a v tvorbě většiny umělců představuje krátké období přechodu k jiným směrům (K. Malevič, N. Gončarovová, M. Larionov, V. Tatlin).