důlní doprava

důlní doprava, souhrn zařízení a prostředků k dop. vytěžené rubaniny, lidí i materiálů potřebných k ražení a dobývání. Dělí se na dop. hl. a úsekovou. Hl. dop. zahrnuje všechnu hromadnou dop. užitkového nerostu, ostatního těživa, materiálů a lidí na hl. dop. trasách dolu. Patří k ní i svislá dop. jámou a těžními šibíky, dop. horizontální na hl. dop. trasách těžních pater a dop. na sběrných úklonných tratích. Dop. úseková v jednotlivých těžebních i pomocných úsecích probíhá většinou jen uvnitř vlastního úseku a nezasahuje do dop. tras hl. dop. Podle druhu používaného dop. zařízení je d. d. plynulá a přetržitá (přerušovaná). Při plynulé dop. je tok těženého materiálu nepřetržitý, např. veškerá dop. pomocí dopravníků, dop. samospádem, pneumatická a hydraulická. Dop. přetržitá probíhá v pravidelných nebo nepravidelných časových intervalech, např. dop. lokomotivní, vrátková, lanovková, doprava kolovými vozidly. Svislá d. d. probíhá těžní jámou dop. nádobami (skipy) nebo těžní klecí (vozíky) pomocí těžního zařízení (těžního stroje). Vodorovná d. d. na delší vzdálenosti je téměř výhradně kolejová, důlními vozy taženými lokomotivou el., naftovou nebo na tlakový vzduch. K d. d. na kratší vzdálenosti se používají: a) dopravníky (pásové, hřeblové, článkové, šnekové, korečkové); b) lanové vrátky; c) závěsové dopravníky (lanovky, řetězovky); d) samohybné vozíky; e) pneumatické, popř. hydraulické dopravníky; f) zvláštní druhy dop. (škrabáky, samospád).