aerodynamika silničních motorových vozidel
aerodynamika silničních motorových vozidel, směr vývoje konstrukce automobilových karosérií s cílem dosáhnout optimálních provozních parametrů. Aerodynamicky řešenými konstrukcemi osobních automobilů se snížil od 1970 průměrně součinitel odporu vzduchu cx z 0,46 na 0,42, což mělo podstatný podíl na poklesu spotřeby paliva o 10 až 20 % a na zvýšení rychlosti o 10 až 20 %. Nové typy sportovních automobilů dosahují cx = 0,22, prototypy závodních automobilů až 0,15. Osobní automobily se skříňovými přívěsy, nákladní automobily a nákladní automobilové soupravy pro rychlou dopravu dosahují zlepšení provozních parametrů a 10 až 15 % úspor paliva snižováním cx tím, že se zavádějí střešní deflektory, bočni zástěrky a spodní lišty-spoilery. U nákladních automobilů se těmito úpravami dosahuje zlepšení cx průměrně z 0,7 na 0,5.