VW Brouk

VW Brouk, Volkswagen Brouk nebo také Volkswagen Beatle vozidlo projektu "lidového automobilu" jehož otcem byl Ferdinand Porsche (1875-1951 v severočeské obci Maffersdorf - dnešní Vratislavice nad Nisou.) 1931 - 1934 vznikají v kanceláři ve Stuttgartu prototypy lidových vozů s motorem vzadu. V červnu 1934 uzavřel Porsche smlouvu s Říšským svazem automobilového průmyslu a získal finance potřebné k dalšímu vývoji projektu s oficiálním označením Volkswagen (VW). První funkční vzorky vznikly v období 1935 až 1936 v Porscheho garáži, další v roce 1937 v automobilce Daimler-Benz. V r.1938 už vyjížděl z továren typický oblý čtyřmetrový osobní automobil s dvoudveřovou karosérií. Motor byl vzduchem chlazeným čtyřválec umístěný v zadní části vozidla. Příchod války zastavil výrobu a automobilka se orientovala na vojenskou techniku. Po válce se opět vrátila k výrobě brouka, který se stal symbolem znovuzrozeného německého průmyslu. Oblíbený brouk se vyráběl i v jižní Americe. Na konci 90. let 20. stol. se ve společnosti VW v Německu obnovila výroba výrazně renovovaného typu tohoto vozidla. Dnešní milovníci, nadšenci a majitelé brouků se sdružují v mnoha klubech, např. http://www.vwbroukklub.cz/.