Spolková republika Německo - divadlo
Spolková republika Německo - divadlo, v prvním období po skončení 2.svět. války se projevily snahy obnovit provoz div. center i snaha rehabilitovat něm. národ a distancovat se od nacismu. Od 50.let byla tématem her zvl. kritika buržoazní společnosti (G. Grass, H. Böll), uplatnil se silný vliv existenciálního a později absurdního dramatu, směřujícího k modelovému a metaforickému zobrazování skutečnosti. Působila řada význ. režisérů, např. G. Gründgens, B. Barlog (*1906). Reakcí na modelové zobrazování je proud dramatu faktu (R. Hochhuth, P. Weiss, H. Kipphardt), vycházející z tradice politického div. a odrážející souč. etické problémy spol. Silný vliv div. B. Brechta se snaží v 70.letech překonat naturalistická linie dramatu (F. X. Kroetz, M. Speer), zobrazující dobové sociální protiklady a vyznačující se často jaz. experimenty. Analogicky probíhal vývoj v inscenační praxi (silný vliv B. Brechta v 60.letech); od 70.let vrcholí režijní činnost P. Steina v západoberlínské Schaubühne. Význ. je i linie experimentálního div. (P. Zadek, R. W. Fassbinder, pouliční div.). 1966 byl zal. festival experimentálních div. Experimenta ve Frankfurtu nad Mohanem.