Shakespearova dramata
Shakespearova dramata, William Shakespeare 23. 4. 1564 - 23. 4. 1616 -b1. asi 1590-94 - rané období - proslul jako autor kronikářských, hist. her a prvních komedií - trojdílný Jindřich VI., Richard III., zpracovávajících hlavně látku z doby války červené a bílé růže, osvobozujících se od konvencí středověké morality a pozdně ant., tzv. senekovské tragédie a směřujících k psychol. propracování hl. postavy a k zachycení dynamického vztahu minulého a přítomného v momentě dějinného zlomu. Do tohoto období patří i první komedie (Komedie omylů, Dva páni z Verony, Marná lásky snaha, Zkrocení zlé ženy) překonávají meze dané ant. tradicí (Plautus) i it. renesancí a v dovedné syntéze lit. látek vytvářejí optimistický obraz růstu renes. osobnosti. 2. 1595 - zhruba 1600 - období velkých hist. her (Richard II., dvojdílný Jindřich IV., Jindřich V.) a komedií (Sen noci svatojanské, Kupec benátský, Jak se vám líbí, Mnoho povyku pro nic, Večer tříkrálový) vznikaly první velké dram. charaktery (Falstaff, Shylock); zdůrazňuje se morální a hist. problematika konfliktu (vztah lásky a zákona, svobody jednotlivce a státní moci, panovníka a lidu) a význam syntézy dram. technik pro mnohorovinné um. zobrazení skutečnosti (postup "hry ve hře"). Vznikaly též první zralé tragédie (Romeo a Julie, Julius Caesar). 3. 1600 - 1607 - skeptické období - přelom v dram. tvorbě po 1600 byl výsledkem rostoucí skepse i polit. změn na sklonku vlády Alžběty I. Krizi renes. osobnosti, optimistického, aktivního postoje ke světu vyjadřuje nejvýzn. hra - tragédie Hamlet, na niž 1604-07 navázala řada velkých tragédií - Othello, Král Lear, Macbeth, Antonius a Kleopatra, zachycujících rozklad tradičních spol. hodnot, rostoucí izolaci individua a hluboké rozpory rodícího se spol. řádu. Podobné problémy jsou příznačné i pro tzv. temné komedie (Půjčka za oplátku, Dobrý konec všechno spraví) a tragikomedie (Troilus a Cressida), v něž plynule přechází řada "velkých komedií". 4. po 1608 - poslední období tvorby - se vyznačovalo syntézou komedie a tragédie, real. a mytické poezie v poetických hrách (Cymbelín, Perikles, Zimní pohádka, Bouře). V.t. Shakespeare.